Tulevaisuus - ihminen taustalla

Koulu
Kajaanin lyseo - 9A Matematiikkaluokka
Teema
Tulevaisuuden elinympäristö
Opintokäyntikohteet
Transtech Oy
Kajaanin Ammattikorkeakoulu

Aurinkoinen aamu ja pakkasta hieman alle 30 astetta - Transtechilla silti mukavan lämmintä

Transtech Oy on tunnettu nykyään juna- ja raitiovaunujen valmistajana. Yhtiö valmistaa myös kaivostoiminnassa tarvittavien koneiden osia. Mainoslauseena yhtiössä onkin "Suomalaista kiskokalusto- ja konepajaosaamista". Suurin osa Transtechin toiminnoista on ihmisen tekemiä ja yhtiöllä onkin yli 500 työntekijää, mutta tehtaalta löytyy myös hitsausrobotteja erikoistöihin jotka pystyvät hitsaamaan yhtenäistä saumaa jopa kymmenen metriä. Ihmisen hitsaamana laadukkaan sauman pituus on n. 30 cm. Robottien hitsausjälki ja sauman pituus mahdollistavat pitken juna- ja raitiovaunujen rakentamisen suuressa 5 ha rakennushallissa. Valitettavasti hallissa kuvaaminen oli sallittua vain tehtaan johtajan luvalla. Kiireisen aikataulun vuoksi luvat jäivät saamatta, mutta tutustumiskäynti transtechilla oli hieno kokemus.

Transtechilla on suunnitteilla SMART TRAM eli älyratikka (Safe- Measurable- Available- Reliable- Technologically advanced).  Raitiovaunu ei tarvitsisi enää kuljettajaa, kun raitiovaunun digitalisointi vietäisiin huippuunsa ja tietokone valvoisi kaikkea ympäristössä ja tekoälyn avulla ennakoisi tilanteita. Raitiovaunua kehitetään teknologisesti operaattoreiden ja älykaupunkien tarpeisiin. Älykäs kunnossapito, ennakoivat huollontarpeet, datan kerääminen ja edistynyt tietoverkko mahdollistaisivat autonomisen raitiovaunun liikkumisen kaupungin liikenteessä. Itsenäisesti kulkevien ajoneuvojen tulemista katukuvaan ei voida estää vaikka Uberin autonominen robottiauto ajoi kuolemaan johtaneen kolarin Yhdysvalloissa ja Teslan auton onnettomuus johti kuljettajan kuolemaan. Robotiikkaan on laitettu niin paljon rahaa, että kehitystä ei voida eikä haluta enää pysäyttää.

Transtechin Ajatus on ratkaisupohjaltaan hyvin samankaltainen kuin Uberilla sekä Elon Muskilla (Tesla, Boring Company). Muskin mukaan Boring Company voisi tuottaa uudenlaisen joukkokuljetusreitistön ja -tavan.

– Luulen, että se voisi edetä noin 150 km/h, maanalainen, itsenäinen, sähköinen linja, joka vaihtaa automaattisesti tunneleiden ja hissien välillä, Musk kirjoitti.

Nykyään raitiovaunuissa ja junissa ei ole esim. peilejä vaan ne ovat korvattu kameroilla ja näytöillä. Tätä ajatuskulkua jatkamalla on mahdollista kehitellä kulkuväline jota ohjataan jostain muualta kuin kuljettajan paikalta. Kuljettaja voi olla näyttöpäätteiden ympäröimä tai tarkkailla ympäristöänsä VR-lasit päässä. Autonomista raitiovaunua ja metroa, myös junaa, voidaan pitää turvallisempana kulkuneuvona kuin autonomista, itsekseen liikkuvaa, autoa.

Robottien ohjelmointia KAMKilla

Kainuun Ammattikorkeakoulun robotiikkalabrassa saimme tutustua uusiin robottien ohjaus/ohjelmointi alustoihin sekä ohjelmoimaan robotteja. Tutustuimme myös jo ohjelmoituihin robotteihin kuten ZORA ja MIR. ZORA on suunniteltu toimimaan lasten ja vanhusten kanssa ja se onkin sosiaalinen humanoidirobotti. MIR puolestaan voi toimia mm. kuljetusalustana ja se etsiikin reitin kahden valitun pisteen väliltä, jos väliin tulee este, niin MIR kiertää sen ja etsii uuden reitin.

Robotti ei ole enää kankeasti liikkuva ja ns. robottiliikkeitä tekevä kone, vaan useat kiertyvät nivelet tekevät robotista luonnollisesti liikkuvan näköisen laitteen. Kuitenkin se on robotti ja se pystyy toistamaan yhtä ja samaa tiettyä liikesarjaa loputtomasti (melkein virheettä, kalibrointitarve) toisin kuin ihminen. Vaikka robotteja on jo monissa paikoin tarvitaan kuitenkin ihmistä tekemään ohjelmointi ja kunnossapito. Sitä varten pitää opiskella ja kouluttautua. Robotiikka ja niiden kunnossapito on tulevaisuuden kasvava ala.

Lisäksi robolabrassa päästiin tutustumaan VR-lasien käyttöön ja päästiin "liikkumaan" virtuaalisessa työpisteessä (pääkuva).

Oheisella videolla tutustutaan ABB:n robottiin sekä humanoidirobottiin ZORA.