Seinäjoen lyseon Mytech -päivä: asiaa hiilestä

Koulu
Seinäjoen lyseo
Teema
Kiertotalous ja ilmastonmuutos
Opintokäyntikohteet
Veljekset Ala-Talkkari Oy
SeAmk Tekniikka, insinöörikoulutus

Oppilaiden palaute päivästä

Mytech päivä Ala-Talkkarilla ja SeAMK:in laboratoriossa

Teknologiateollisuuden MyTech-ohjelma tarjoaa kouluille valittavaksi kolme teemaa: Kiertotalous ja ilmastonmuutos, Terveys ja hyvinvointi tai Tulevaisuuden elinympäristö. Seinäjoen lyseolla teemaksi valikoitui 8B:n 1. jakson lukujärjestyksen perusteella Kiertotalous ja ilmastonmuutos ja aiheena oli hiilen kiertokulku ja hiili.

Mitä mieltä olit erilaisesta koulupäivästä?

Oli kivaa kun ei tarvinnut istuskella ja pääisi uusiin paikkoihin. Oli hyvää vaihtelua. Sai tutustua työelämään.

 

Tutustumiskäyntimme oli vuonna 1955 perustettuun metallituotteita valmistavaan perheyhtiöön VELJEKSET ALA-TALKKARI Oy. Yritys on ympäristöystävällisten lämmitysjärjestelmien (puulämmitys) asiantuntija. Tehdas sijaitsee Lapuan Hellanmaalla. Yrityksellä on vahvaa erityisosaamista etenkin puun käyttämiseen energian ja lämmön lähteenä. Lämmitysjärjestelmät soveltuvat aina omakotitalon lämmittämisestä suurten kiinteistöjen lämmitykseen (mm. maatilat, teollisuusrakennukset). Tuotevalikoimaan kuuluu polttolaitteiden lisäksi lumilinkoja ja hiekoittimia.

Mitä uutta opit yrityskäynnillä?

Opin miten kiinteistöjä voi lämmittää ekologisemmin ja miten puulämmitys toimii. Opin liikevaihdosta ja kuinka paljon tämän alan yritykselle tulee voittoja. Monella tiellä pääset töihin ja tuotteiden teko prosessin.

 

ala-talkkari oy on menossa seuraaville messuille esittelemään tuotteitaan

 

Agritechniga 2017, 12-18.11.2017, Hannover, Saksa.

Environment and Energy 2017, 19-22.10.2017, Ķīpsala, Latvia.

Energy Now Expo 2017, 25-26.10.2017, Kilkenny, Irlanti.

 

Mitä taitoja sinun mielestäsi Ala-Talkkarin edustaja messuilla tarvitsee?

Kielitaitoa, asiakaspalveluhenkeä, kommunikointitaitoja, oman alan osaamista ja pitkäjänteisyyttä.  


Voisitko ajatella, että sinun TET-jaksosi voisi olla 8. luokalla Teknologiateollisuuden yrityksessä? Lähialueellamme on seuraavia teknologia-alan yrityksiä. Alleviivaa, jos olisit kiinnostunut menemään TET:iin näihin työpaikkoihin.

Alucrom Oy (Korroosion esto maalaus)

Epec (koneiden älykkäiden ohjausjärjestelmien suunnittelu ja rakentaminen esim. metsätyökoneen ohjaamo)                      Yksi kiinnostunut

Ferrum Steel Oy (teräksen käsittely esim. laser-, poltto- ja plasmaleikkaus)

Lakeuden ilmastointi Oy

Lumikko Oy ( joukkoliikennevälineiden ilmastointilaitteet,
puolustusteollisuuden laite- ja miehistötilojen jäähdytykset, biokonttien jäähdytyslaitteet sekä teollisuuden jäähdytysratkaisut)

OWS Connector (sovelluksen tuottaja, jolla voidaan siirtää tiedostoja esim. yritysten välillä laskut. Tavoitteena paperiton toimisto)

Pohjanmaan Rakennuspelti (suunnittelee ja valmistaa katto-, terassi- ja julkisivurakenteita)                     Yksi kiinnostunut

Priima Yrityslaskenta (yritysneuvontaa, palkanlaskenta, kirjanpito, controller, talouspäällikköpalvelut, henkilöstöhallinto)                                            Yksi kiinostunut

Rauhala -yhtiöt (Asiantuntijapalveluita esim. tietoturva- pilvi- ja asiantuntijapalvelut yrityksille)

Semko (rauta- ja terästuotteita esim. betonielementtien kiinnitystuotteet)

SK-Kojeistot (sähkökojeistojen ja -keskuksien valmistus)

 

Tutustuminen Seamk:lle. Tässä kuva, (Kuva raportin alla) mikä elektronimikroskoopilla saatiin hiilikuidusta.

Kuvat ovat noin 2mm halkaisijaltaan olevan hiilikuidun leikkauskohdasta. Kuvissa on tietoa siitä millä koolla tuota katsottiin.

 

Mitä uutta opit päivän aikana hiilestä ja hiilen kiertokulusta?

Opin miten voi lämmittää kiinteistöjä hiilen muodostumisen kannalta ekologisemmin. Hiiltä löytyy monesta paikasta esim. metalleista. Hiilen kiertokulku ei koskaan lopu.

 

Mytech -hankkeen tavoitteena on tutustuttaa nuoria LUMA=luonnontieteellisiin ja matemaattisiin aloihin liittyviin koulutuksiin. Laboratoriot, joissa vierailimme ovat insinööriopiskelijoiden käytössä. Seamk:illa kiersimme laboratorioita, joissa toinen ryhmä näki lujuuden testausta ja molemmat ryhmät näkivät hiilikuidun tutkimista. Miltä laboratoriot vaikuttivat sinusta opiskelutilana?

Tosi hienoilta, vaikuttivat oikeilta työpaikoilta eikä koululta. Oli kivaa vaihtelua ja helpotti oppimista. Vähän äänekkäiltä, mutta hyvältä tutkimuspaikalta. 

Automaatiotekniikan insinöörien opiskelumenetelmät: Framilla koulutus on käytännönläheistä ja teet tiiviissä yhteistyössä tosielämän projekteja yhdessä teknologiateollisuuden yritysten (esim. Veljekset Ala-Talkkari Oy,  EPEC Oy,  Lumikko Oy... ) kanssa. Käytössäsi ovat palkintoja kerännyt SeAMK Digital Factory sekä Suomen ainoa 5-seinäinen virtuaaliluola CAVE. Laadukkaissa oppimisympäristöissä pääsee yhdistämään automaatiotekniikan, tietotekniikan ja konetekniikan insinöörikoulutuksen osaamistasi soveltavaan tutkimukseen ja yrityspalveluihin.

Mitä mieltä olit Cavesta oppimisympäristönä?

Mielenkiintoinen paikka, en itse haluaisi sinne, koska silmäni kipeytyi alle tunnissa. Oli todella mahtavaa, koska VR on tosi kiinnostavaa ja nykyaikaista. Se oli todella hauskaa ja mielenkiintoista 

 

Virtuaalitekniikan laboratorio eli VR-laboratorio SeAMK:illa tarjoaa mainiot tilat tutkia ja oppia kolmiulotteiseen mallinnukseen, virtuaalitodellisuuteen ja käyttöliittymiin liittyviä asioita. Virtuaalitodellisuusteknologiaa hyödynnetään jo laajalti työelämässä ja vapaa-ajalla. Missä sinä olet kohdannut ko. tekniikkaa?

Google mapsissa, mobiilipeleissä, elokuvissa, VR-tietokonepelit, opetusvideot/videot, Powerparkissa vuoristoradassa, kotona VR-lasit, naapureilla ja en muualla 

Miten koit virtuaalilaseilla katsomasi lyhyen elokuvan? Koitko olevasi tapahtumien keskellä? Elokuvan sisältö? Voisiko sinusta koulu oppimistarkoituksessa käyttää virtuaalilaseja?

Elokuva oli mielenkiintoinen , hieman ahdistava. Koin lentäväni kaivosten päällä. Koulussa voisi__ käyttää laseja, mutta kaikille ne eivät sovi. Lasit voisivat olla hyvä opetukseen, sillä se on varmasti oppilaiden mielestä hauskaa ja mukavaa. Opetusta olisi hyvä olla myös ilman laseja. Lasien käyttö opetuksessa on riskialtista koska ne helposti varastettaisiin tai rikottaisiin ja ne ovat hyvin kalliita laiteita niin ei välttämättä budjetti riitä niiden hankkimiseen.  

 

Kansainvälinen automaatioinsinööri, SeAMK: Eteläinen Saksa ja Baijerin osavaltiossa sijaitseva Aschaffenburg tarjoavat kolmannelle opintovuodelle vaihtoehtoisen ympäristön Seinäjoen lakeuksille. Kolmantena opiskeluvuotena insinööriopiskelija voi valita, jatkaako normaalisti opintojaan SeAMKissa vai pyrkiikö yhdeksi lukuvuodeksi Hochschule Aschaffenburgiin. Englanniksi tapahtuva opetus on mahdollisuus hankkia sekä suomalainen että saksalainen insinööritutkinto. Suoritat näin kaksi tutkintoa samoilla opinnoilla ja saat suuren kilpailuvaltin työmarkkinoille! Miltä tällainen opiskeluvaihtoehto kuulostaa?

                                                                                                                                                   Saksassa olisi mielenkiintoista opiskella, mutta minulla ei ole kiinnostusta opiskella insinööriksi. Monimutkaiselta, mutta olisi kiinnostava opiskella ja päästä matkustamaan. Opiskelu kävisi vähän raskaammaksi. Siitä saa suuren edun työmarkkinoilla. 

Seinäjoen automaatiotekniikan insinöörin opinnot valmentavat opiskelijat siirtymään asiantuntijaksi työelämän palvelukseen. Jatkuvasti muovautuva työelämä digitalisoitumisineen tarjoaa mahdollisuuksia näyttää osaamistaan koneiden, tuotantolinjojen ja ohjausjärjestelmien ohjelmoinnin, myynnin ja oston parissa. SeAMK:ista valmistuneet automaatiotekniikan insinöörit työskentelevät esim. seuraavissa tehtävissä. Merkitse x, jos ko. työ kiinnostaa sinua

-suunnittelija _6 KPL_

-opettaja (ammatillinen koulu, AMK tai yliopiston opettaja) _2 KPL_

-tuotantopäällikkö _1 KPL_

-projektipäällikkö _2 KPL_

-yrittäjä _3KPL_

-ostopäällikkö _1 KPL_

-myyntipäällikkö _2 KPL_

Insinöörin opinnot kestävät lukion tai ammattikoulun jälkeen 4 vuotta. Olisitko kiinnostunut opiskelemaan insinööriksi? _1 Kpl Kyllä____8 Kpl Ei____2 Kpl En tiedä__

Ollessamme  Ala-Talkkarilla viereisessä huoneessa oli juuri palaveri, jossa Seamk:in opettaja, opiskelija ja yrityksen edustaja keskustelivat insinööriharjoittelun etenemisestä. Mitä mieltä sinä olet siitä, että opiskelisit insinööriksi ja tekisit insinöörityöksesi alueen yritykseen esim. tuotannonsuunnittelua ja -kehittämistä Seamk:illa oppimillasi menetelmillä?

Onnistuisi varmasti, jos opiskelisin insinööriksi. 

 

Mielenkiintoisinta päivässä oli?

Kierros Ala-Talkkarilla, VR, VR-laboratorio, CAVE, laitteet, hiilikuidun tutkiminen ja SeAMK:ssa käyminen 

Aikataulutus oli _Hyvä______________________________________________________________

8B:n kysymykset yritykseen

Yhteenveto kysymyksistä Ala-Talkkarille

  • Kuinka usein lämmitysjärjestelmä täytettävä?
  • Paljonko kuluttaa haketta päivässä?
  • Mikä on hakkeen kilohinta?
  • Millainen tuotevalikoima teillä on?
  • Millaisissa hinnoissa tuotteet pyörivät?
  • Mistä kaikkialta tuotteita tilataan?
  • Onko vientiä ulkomaille?
  • Onko paljon myyntiä?
  • Kuinka paljon kilpailijoita?
  • Mistä innostus oman yrityksen perustamiseen?
  • Mikä on työssä parasta?
  • Millaisen tutkinnon työ vaatii?
  • Kauanko olette olleet alalla?

Tutustuminen Seamk:in tekniikan laboratorioihin

Seinäjoen lyseon 8B tutustui Mytech päivänä iltapäivän aikana Seinäjoen ammattikorkeakoulun tekniikan alan laboratorioihin ja 5-seinäiseen virtuaaliluola Caveen. Oppilaat tutkivat elektronimikroskoopilla hiilikuitua ja Cavessa ilmiöön tutustuttiin virtuaalimaailman keinoin. 

Mytech -päivän ohjelma 13.10.2017

klo 9 lähtö Seinäjoen lyseolta, liikennöitsijä Jorma Kuni: bussi tulee Kirkkokadulle

n. klo 9.45 saapuminen Ala-talkkarille, yhteyshlö Jaakko Herttua, Hellanmaantie 619, Lapua

n. klo 9.45-11 tutustuminen yritykseen

klo 11 lähtö takaisin Seinäjoelle

n. klo 11.45 ruokailu Seinäjoen lyseolla

klo 12.45 tutustuminen SeAmk, Frami F naulakot? yhteyshlö Ismo Tupamäki (=varmistan vielä kokoontumispaikan)

klo 14.45 koulupäivä päättyy