Robotiikkaa laaja-alaisesti

Koulu
Riihikallion koulu
Teema
Robotiikka - tulevaisuuden elinympäristö
Opintokäyntikohteet
ABB
Aalto-yliopisto - robotiikan laitos

Robotiikka-projekti

26.10.2017

Teemamme on robotiikka ja käsittelemme sitä mahdollisimman laaja-alaisesti ja oppilaslähtöisesti. Otan lähestymistavassa siis riskejä, koska oppilaslähtöiset projektit ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia aikaisemmin. Yritys- ja yliopistovierailut ovat vireillä, samoin kunnan sisäisen robotiikkaosaajan tuleminen vierailulle.

Oppilaat ovat taitavia matematiikassa ja yleisesti ottaen kiinnostuneita luonnontieteistä, olen siis kuitenkin luottavainen siihen, että teemakuukausi lähtee räväkästi liikkeelle.

Annoin oppilaille siis teeman ja heidän täytyy valita jokin robotiikkaan sopiva spesifi tarkastelun ja työn kohde. Annoin vihjeitä ja ohjeistusta seuraavasti:

https://1drv.ms/p/s!AihMfFY_jcCRly0BRSIa-Vam-Qwx

Tästä jatketaan ensi viikolla.

Projekti käynnistyy

2.11.2017

Oppilaita on johdateltu pitkin syksyä, että projekti käynnistyy marraskuussa. Niinpä kun projekti käynnistyy, on oppilailla valmiina oma spesifi alueensa, mitä käsittelee. Ryhmät ovat suuruudeltaan 1-3 henkeä ja sairastumiset vaikeuttavat joidenkin ryhmien projektin käynnistymistä. Oppilaat alkavat tutkimaan robotiikkaa tekoälyn, automatiikan, robottiautojen ja pelien "viholliskäyttäytymisen" algoritmien näkökulmista. Arvatenkin teemat tarkentuvat parin viikon aikana. Alkuun etsitään tietoa ja pikku hiljaa oppilaat alkavat etsimään asiantuntijoita, joita häiriköidä kinkkisillä jatkokysymyksillä.

Itse järjestelen yritysvierailua ja yliopistovierailua. Kumpikin roikkuu vielä ilmassa, koska en ole tyytyväinen minulle tarjottuun yritykseen ja sen tarjoamaan pakettiin, joka ei suoranaisesti käsittele robotiikkaa.

Oppilaat vaikuttavat innostuneilta.

Asiantuntijoita lähestytään

Oppilaat ovat jo syventyneet omaan projektiinsa ja nyt on aika lähestyä alan asiantuntijoita sähköposteilla. Autan niiden kirjoittamisessa. Tutkijoita ja toimittajia lähestytään Aalto-yliopistosta, Tampereen VTT:ltä, tarkentavia kysymyksiä kysytään tulevaisuuden tutkijoilta ja toiveet ovat korkealla, että ryhmä pääsisi ehkä jopa tutustumaan automatisoituihin robottiautoihin Helsinkiin. Muutama sähköposti menee yhdysvaltoihin ja Suomen Poliisille. Paljon innostusta ja jännitystä ilmassa, osaa oppilaista arveluttaa kirjoittaa näin suoraan - mutta kannustan heitä olemaan avoimia ja reippaita. Kieliopin kanssa pitää vähän taistella.

Mielenkiinnolla katson, miten homma etenee tulevat kaksi viikkoa, kun olen töistä poissa ja oppilaat ovat sijaisen varassa.

Itse olen saamassa yliopisto- ja teollisuusvierailut kuntoon, joten kevät etenee mallikkaasti.

Projekti on innostava ja yhteyshenkilöt vastaavat mielellään sähköposteihini - hyvä näin!

 

Projekti päättyy

Projektin vetäjä eli minä olin kaksi viikkoa sivussa isyysvapaan vuoksi. Niinpä olin hieman epävarma siitä, onko sijainen osannut ohjata oppilaita luontevasti eteenpäin kohti projektin loppua.

Huoli oli turha, koska työt näyttävät yhtä lukuunottamatta vaikuttavilta. Asiantuntijoita on lähestytty ahkerasti ja töiden esillepano on tyylikäs. Oppilaat ovat olleet innoissaan projektista ja erityisesti asiantuntijoiden lähestyminen on ollut "kutkuttavaa". Englanninkielen taitoa on tarvittu, kun on lähestytty Amazonin työntekijöitä. Sähköpostin kirjoittamisessa on vaadittu harkintaa, kun on lähestytty Poliisia. Viehätysvoimaa on käytetty, kun on pyydetty asiantuntijaa saapumaan koululle robottiautonsa kanssa. Jännityksellä odotamme vastausta!

Mielenkiintoinen projekti on nyt päätöksessä ja jäämme tekemään presentaatioita alemman luokan oppilaille.

Maaliskuussa tehdään vielä yliopisto- ja ABB-vierailu, jonka jälkeen toivottavasti oppilaat ovat robotti-orientoituneita ja valmiita valitsemaan luonnontiedepainotteisen tulevaisuuden ammatin :)

EDIT 2.2.2018

Lisäyksenä projektiin vielä, että osana projektia yksi ryhmä onnistui houkuttelemaan asian tiimoilta Professori Emerita Matti Juhalan Aalto-yliopistolta puhumaan koko ryhmälle (ja n. 30 muulle paikalle saapuneelle koulun oppilaalle) autonimisista ajoneuvoista. Opettaja on ylpeä oppilaistaan, jotka itse saivat oman projektinsa ohessa tämänkin aikaiseksi ja kiitollinen Juhalalle, joka saapui paikalle ja piti hienon, innostavan esitelmän. Esitelmän lopuksi projektin oppilaat myös esittelivät omia töitään muille oppilaille ja Juhalalle.